Based on Maurice Ravel’s musical composition Bolero, which is both a permanent crescendo and pure ecstasy, Rykena/Jüngst embarks in their production STRIPPING BOLERO on a playful and sensual search for choreographic forms of the climax. The piece plays with climaxes, breaks them down, reassembles them, and weaves together pieces from drama, dance history, and the construction of climax in striptease.
Through dance, sign language, sign language poetry, audio description, and erotic storytelling, a multi-sensory performance emerges in which teasing and sensuality become the aesthetics of access and invitation: the theater space intensifies, tension is maintained, dissolves, climaxes shift, bodies fall to the ground or tell stories backwards.
Künstlerische Leitung: Carolin Jüngst & Lisa Rykena. Performance: Emil Leske, Raymond Liew Jin Pin, Lisa Rykena. Dramaturg:innen Aesthetics of Access: Manuela Schemm, Pernille Sonne, Eyk Kauly, Susanne Tod. Outside Eye: Matthias Quabbe. Sounddesign, Musik: Raphaela Andrade Cordova. Soundrecherche & Mitarbeit Sound: Carl Hoffmann. Bühne: Lea Kissing. Kostüm: Catharina Holtgrave. Licht: Ricarda Schnoor, Ramona Lehnert. Übertitelung & Access-Assistenz: Pauline Michel. Künstlerische Produktionsleitung: Rat & Tat Kulturbüro. Presse- und Öffentlichkeitsarbeit, Audience Development: Hark Empen. PR Fotografie: Julian Baumann. Szenenfotografie: Jonas Fischer. Videodokumentation: Martin Prinoth. Access-Assistenz: Alessandra Brugnetti, Gunda Schröder. DGS-Dolmetscher*innen: Elisabeth Brichta, Sarah Nester, Sina Codreanu, Yvonne Trabert, Marie Schaper, Christina Müller, Noa Winand, Nicole Ostrycharczyk, Clara Bosse.
STRIPPING BOLERO ist eine Produktion von Rykena/Jüngst in Koproduktion mit Kampnagel Hamburg und in Kooperation mit dem HochX Theater. STRIPPING BOLERO ist Teil der dreijährigen Konzeptionsförderung EROTICS OF ACCESS der Behörde für Kultur und Medien Hamburg. STRIPPING BOLERO ist außerdem gefördert durch das Kulturreferat der Landeshauptstadt München und durch den Fonds Darstellende Künste aus Mitteln der Beauftragten der Bundesregierung für Kultur und Medien.
Uraufführung: 26.11.2025